На слуханнях, які відбулися під головуванням Голови Комітету Дмитра Наталухи, було презентовано результат опитування, здійсненого в рамках постзаконодавчого контролю ефективності впровадження Урядом Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості" та підсумків регулярного моніторингу закупівель з локалізацією через систему Прозоро.
Учасники заходу обговорили питання контролю за дотриманням законодавства про локалізацію, вдосконалення механізму ведення реєстру виробників товарів з локалізацією та статус боротьби з шахрайством в реєстрі, а також розширення переліку товарів, на які розповсюджується вимога локалізації.
«Політика локалізації в Україні діє вже два роки,- розповідає заступник Голови Комітету Дмитро Кисилевський. За час «промислової експлуатації» цього Закону стала очевидна низка питань, які потребують законодавчого вдосконалення. Кристалізувались проблеми, викликані бездіяльністю Уряду. Крім того, кілька галузей ініціювали включення своєї продукції до переліку, на який поширюється вимога локалізації.
І, звичайно, війна посилила вимогу до витрачання публічних коштів на внутрішні товари. Торік на публічні закупівлі витрачено біля 1 трильйону грн. З них біля 400 мільярдів витрачено на імпорт. Це позбавило країну і армію від 100 до 160 мільярдів грн податкових надходжень. Така політика публічних закупівель є недолугою і шкідливою для нашої оборони і національної безпеки.
Локалізація - інструмент, створений Парламентом і наданий Уряду для лікування цієї хвороби і як його правильно застосовувати обговорили під час слухань.
Найперша задача, яку потрібно вирішити - позбавитись шахраїв у Переліку товарів з підтвердженим ступенем локалізації виробництва (Реєстрі товарів з локалізацією). Це відповідальність Міністерства економіки України.
Серед інших завдань, які були визначені в рамках слухань:
випадки маніпулювання та перекручування норм Закону під час здійснення публічних закупівель із дотримання вимог локалізації та способи їх усунення шляхом конкретизації та деталізації процедури здійснення таких закупівель;
запровадження блокування оплати у відповідних договорах про закупівлю, які не відповідають Закону щодо дотримання вимог локалізації;
перегляд повноважень Державної аудиторської служби України і Антимонопольного комітету України в питаннях розгляду скарг і порушень законодавства у сфері публічних закупівель із дотримання вимог локалізації;
удосконалення визначення "ступінь локалізації виробництва" та відповідної формули його обчислення з метою унеможливлення учасниками публічних закупівель недотримання Закону щодо вимог локалізації виробництва;
розширення переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва;
запровадження відповідальності за порушення законодавства у сфері публічних закупівель із дотримання вимог локалізації;
вдосконалення електронної системи публічних закупівель в частині дотримання вимог локалізації в процесі публічних закупівель і подальшому аналізі таких закупівель.
За підсумками слухань будуть напрацьовані рекомендації щодо вдосконалення законодавства у сфері локалізації та проведення організаційних заходів з метою усунення порушень вимог законодавства у публічних закупівлях з локалізацією.
Комітет висловлює вдячність Вестмінстерській фундації за демократію та програмі USAID «РАДА: наступне покоління» за сприяння та допомогу у здійсненні постзаконодавчого контролю і аналізу.