22 серпня 2023 року Комітет з питань економічного розвитку, після повторного доопрацювання, рекомендував парламенту прийняти за основу законопроєкт №6102-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо узгодження законодавства у сфері оренди та приватизації державного та комунального майна». Закладені у документі норми дозволяють збалансувати закони, що регулюють процес управління та реалізації державного та комунального майна. Про це повідомив народний депутат, заступник голови Комітету з питань економічного розвитку Олексій Мовчан.
В Україні занадто великий і обтяжливий державний сектор економіки, який працює малоефективно. Через це влада протягом 32 років із державного бюджету дофінансовує збиткові підприємства. Крім цього, державна власність є годівничкою для недобросовісних політиків. Тому міжнародні партнери України наполягають на проведенні якісних реформ, типу приватизації, введення наглядових рад на державних підприємствах, ефективної дивідендної політики, чіткого обліку державних активів тощо.
«Для цього ми з колегами у Верховній Раді України зареєстрували законопроект №6102-д. Його головна мета – удосконалення окремих етапів передачі в оренду та приватизації державного та комунального майна, що зробить процес більш зручним, прозорим та ефективним», – зазначив парламентарій.
Він розповів, які ключові зміни вносить цей законопроєкт.
1. Документ передбачає ряд змін щодо уточнення положень, строків, статусів суб’єктів, категорій об’єктів, які можуть бути передані в оренду як у цілому, так і окремо в частині оренди без аукціону, щоб синхронізувати ці норми із іншими законами. Наприклад, пропонується розв'язувати питання щодо пільгової оренди комунальними медзакладами, які через зміни в законодавстві про охорону здоров?я зараз не підпадають під пільгову оренду.
2. Ліквідовуються схеми приватизації об’єктів державної та комунальної власності орендарем, який зробив невід’ємні поліпшення.
Це - не ринковий механізм, а легальна корупційна схема, через яку можна «витягнути» комунальне або державне майно за безцінь, обійшовши електронний аукціон з приватизації.
Документ ліквідує цей механізм корупційних стимулів чиновників і пропонує аукціон з можливістю компенсації невід’ємних поліпшень та переважним правом орендаря.
Тобто тепер ринок формує ціну на майно з невід’ємними поліпшеннями, а орендар, який їх здійснив, матиме право «останнього слова», погоджуючись або відмовляючись сплатити ціну, сформовану на аукціоні. Якщо він не викупить цей об’єкт, то новий власник компенсує вартість зроблених невід’ємних поліпшень.
3. Надається можливість виконавчим комітетам органів місцевого самоврядування, територія яких тимчасово окупована, винаймати приміщення для виконання своїх функцій та допомоги внутрішньо переміщеним особам з певними додатковими пільгами.