Заступник Голови Комітету з питань економічного розвитку Олексій Мовчан детально розповідає як проходить реформа державної власності.

«Президент США Джо Байден під час зустрічі із Президентом України Володимиром Зеленським та представниками Уряду поміж іншого обговорив питання важливості проведення реформи корпоративного управління. Чому це важливо? Бо в Україні занадто великий і обтяжливий державний сектор економіки, який працює малоефективно. Це призводить до того, що ми протягом 31 року із державного бюджету дофінансовуємо збиткові підприємства, а ще державна власність є годівничкою для недобросовісних політиків.

Тому наші міжнародні партнери довгий час наполягають на проведенні відповідних реформ. Типу приватизації, введення наглядових рад на державних підприємствах, ефективної дивідендної політики, чіткого обліку державних активів тощо. Частково ми просунулися в частині приватизації та прозорого управління окремими категоріями державної власності. Але роботи ще багато, тому ми працюємо для того, щоб зробити інститут державної власності ефективним, прозорим та справедливим.

Для цього ми з колегами у Верховній Раді України 13 лютого зареєстрували законопроект №6102-д «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо узгодження законодавства у сфері оренди та приватизації державного та комунального майна». Це комітетська редакція законопроекту – великої і важливої ітерації реформи державної власності.

Головна мета документу – удосконалення окремих етапів передачі в оренду та приватизації державного та комунального майна, що дозволить зробити процес більш зручним, прозорим та ефективним. Але це узагальнено. Що ж під капотом цього законопроекту? Наведу кілька ключових змін:

Законопроект, який виправляє усі «баги» нової редакції закону про оренду. Там ми передбачили багато змін щодо уточнення положень, строків, статусів суб’єктів, категорій об’єктів, які можуть бути передані в оренду без аукціону, і суб’єктів, хто має право на оренду без аукціону, синхронізувавши ці норми із іншими законами. Наприклад, ми підтримуємо українських книговидавців та україномовні ЗМІ, а також комунальні заклади охорони здоров’я, якщо вони надають медичні послуги населенню. Крім того, даємо можливість виконавчим комітетам органів місцевого самоврядування, територія яких тимчасово окупована, винаймати приміщення для виконання своїх функцій та допомоги внутрішньо-переміщеним особам.

Законопроектом пропонується ліквідація схеми приватизації об’єктів державної та комунальної власності орендарем, який зробив невід’ємні поліпшення. Раніше це була дірка, через яку можна було витягнути комунальне майно за «3 копійки», обійшовши електронний аукціон з приватизації. Цим законопроектом кватирка закривається. Замість неї буде аукціон із можливістю компенсації невід’ємних поліпшень. Тобто тепер ринок формує ціну на майно із невід’ємними поліпшеннями, а орендар, який їх здійснив, матиме право «останнього слова», погоджуючись або відмовляючись сплатити ціну, яка була сформована на аукціоні. Це дуже важлива норма для захисту державної та комунальної власності, а також для ліквідації корупційних стимулів чиновників.

Інша важлива зміна, яка пропонується у законопроекті – наведення ладу із майном закладів освіти та науки. Тут ми пропонуємо рішення для управління закритими закладами освіти у сільській місцевості. Передбачено норму, завдяки якій майно, що не використовується більше 3 років, може бути продане на торгах. Те саме стосується і майна НАН та НААН. Освіта – це інвестиції в людей та ідеї, а не в стіни, тому має бути законний механізм ефективно управляти надлишковим майном.

Також ми ліквідуємо дірку в питаннях управління державною землею. Мова йде про такий інструмент як інвестиційні договори для забудови земельних ділянок державної або комунальної власності. Це стара як світ схема як витягнути без аукціону за певний відсоток від площі збудованого житла земельну ділянку. Законопроект передбачає, що по таких договорах забудова здійснюватиметься виключно за результатами відкритого аукціону.

Є ще ряд додаткових змін. Наприклад, ми пропонуємо скасувати обмеження на строк договору оренди державного майна у 12 місяців, що був встановлений змінами в ЗУ «Про оренду державного та комунального майна» від 01.04.2022 року №2181-IX. Ці обмеження були актуальними на момент початку повномасштабного вторгнення рф, але наразі є надмірними і не дають орендарям можливості довгострокової оренди майна для облаштування свого бізнесу. Ця норма також обмежує надходження до державного бюджету, тому ми її прибираємо.

Буду тримати в курсі, як проходить реформа. Працюємо!»

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

28 березня 2024 09:40
27 березня 2024 14:04
26 березня 2024 12:27
26 березня 2024 11:04
25 березня 2024 13:27
22 березня 2024 13:21
21 березня 2024 18:43
20 березня 2024 16:19
20 березня 2024 13:14
19 березня 2024 14:10