У вівторок, 3 грудня 2019 року, Верховна Рада України прийняла у другому читанні законопроект реєстр. №2300 про детінізацію ринку спирту, який було підтримано на засіданні Комітету 02.12.19. «Ми з Комітетом своє слово стримали - заклали модель, яка передбачає поступове відкриття галузі для приватних виробників та має убезпечити цей ринок від приватного картелю, і, водночас - забезпечити максимальний прибуток для бюджету від процесу приватизації державних заводів»- написав Голова Комітету Дмитро Наталуха на своїй сторінці у Facebook і повідомив ключові параметри прийнятої моделі :
1.Заборона на імпорт спирту до 2024 року. Це захистить вітчизняних виробників на певний час і дасть можливість новим гравцям, які почнуть виробляти спирт з прийняттям закону, закріпитись на ринку.
2. Обов’язковість цілодобової системи відеоспостереження за виробництвом і відвантаженням спирту на виробництві. Це має вплинути на прозорість процесу і почати виводити галузь з тіні. Паралельно, будемо вести діалог з профільним органом про ухвалення підзаконного акту, який зобов’яже встановити систему, яка цілодобово передаватиме он-лайн дані, про обсяги спирту на виробництві.
3. Дозвіл вводити в експлуатацію і будувати нові заводи з виробництва спирту з 1 липня 2021 року. Це дає певний проміжок часу для ефективної приватизації існуючих державних виробництв і убезпечує їх від миттєвого знецінення overnight, у випадку якщо б ліцензії почали видаватись приватним компаніям негайно.
4. Можливість приватним виробникам отримувати ліцензії на виробництво спирту з 1 липня 2020 року. Нам закидали, що ця норма не діюча, враховуючи той факт, що нові заводи можна буде вводити в експлуатацію лише в 2021 році, але це не так. Є цілком законний спосіб отримати необхідну ліцензію і почати виробляти вже у 2020 - приватизувати існуюче ДП. Їх сьогодні близько 80, з яких 16 - прибуткових, а 11 - збанкрутілих.
Звісно, що можна зайняти позицію, що треба перегорнути сторінку і забути про існуючі державні виробництва (на яких працює щонайменше 6 000 осіб), і зконцентруватись на будівництві нових, та справа от у чому. По-перше, технологія виробництва спирту з 40-х років, коли були побудовані деякі заводи, особливо не змінилась. Як правило - це один величезний самогонний апарат тому, немає проблеми придбати вже існуючий, і нарощувати потужності. Головне тут - отримати ліцензію в процесі приватизації. По-друге, враховуючи обсяг боргів, та той стан, в якому знаходиться економіка країни останні декілька років, держава, на мою думку, просто не має право на розкіш розбазарювати і знецінювати власні активи, які нею ж ще і виставлені на приватизацію. Я не бачу в цьому логіки. Так, звісно можуть бути інвестиції, обсяг яких перекриє потенційні надходження від приватизації, але давайте дочекаємось принаймні одного MOI (меморандум про наміри) і від нього відштовхуватись.
А ще незабаром буде прийнятий (сподіваюсь) і законопроект, який декриміналізує самогоноваріння в цілях власного споживання і локальної реалізації (над моделлю працюємо прямо зараз). Закон, якщо не буде заветований, вступить в силу 1 липня 2020 року."