У засіданні круглого столу взяли участь представники Комітету, Державного космічного агентства України, профільних громадських об’єднань та підприємств космічної галузі, які обмінялися думками щодо законопроекту № 1071, який передбачає спрощення доступу приватних компаній до ринку космічних послуг, зокрема розробки, випробування та запуску ракет-носіїв, осучаснення режиму провадження космічної діяльності та ведення зовнішньоекономічної діяльності в космічній сфері.
Голова Комітету Дмитро Наталуха зазначив, що головна мета законопроекту № 1071 – лібералізувати ринок космічних послуг для приватних компаній. Чому це важливо? Світовий ринок космічних послуг тільки в приватному секторі сьогодні оцінюється в $250-300 млрд. на рік. Державні замовлення та та інвестиції вливання становлять ще близько $70 млрд. І цей ринок зростає в середньому на 10% щорічно. Таке зростання забезпечує нові робочі місця і нову якість життя в країнах, які працюють на світовому ринку космічних послуг. За останні 20 років тільки в Сполучених Штатах Америки кожен долар, вкладений у космос, приніс сім доларів прибутку. В Європі кожен євро, вкладений у космос, вже приніс 6-7 євро прибутку. До 2030 року світова космічна економіка має збільшитись до $3 трлн., тобто у 10 разів. Коли ми говоримо про місце України на цьому ринку, вона віднесена до категорії країн, які постачають окремі космічні технології. Це одна з 5-ти категорій, в нашій ще Білорусь та Пакистан. Країн, які володіють повним спектром космічних технологій, теж три: США, Китай, Росія. Частка України на ринку космічних запусків коливається від 2,5% у 2016-2018 роках до 5% у 2017 році. Це не відповідає ані конструкторському, ані виробничому потенціалу України. Сподіваюсь, нові стимули для приватних компаній, закладені в законопроекті 1071, сприятимуть пожвавленню космічної галузі.
Заступник Голови Комітету Дмитро Кисилевський звернув увагу на три найбільш дискусійні моменти: 1) доступ приватних компаній до ринку на підставі декларації або ліцензування, 2) яким чином здійснювати страхування космічної діяльності, 3) державні дозволи на ризиковані види космічної діяльності. Але загалом треба говорити про необхідність формування державної політики щодо космічної галузі. Потрібні чіткі відповіді на запитання, навіщо Україні власні космічні технології. Держава має фінансувати космічну науку, космічні запуски, або державні компанії? Держава має бути тільки регулятором, чи замовником, чи, наприклад, користувачем і продавцем даних, отриманих в результаті космічної діяльності? Що робити з ледь живими державними підприємствами в цій галузі? Відповіді слід знайти. На сьогоднішній день можу лише стверджувати, що підтримка експорту космічних послуг має бути державним пріоритетом. Оскільки очевидно, що підтримувати потрібно не сировинний експорт, а високотехнологічний.
Детальніше можна ознайомитися за посиланням: Економіст
Ще за розділом
“Новини”
21 листопада 2024 12:10
21 листопада 2024 08:56
20 листопада 2024 11:55
19 листопада 2024 13:36
19 листопада 2024 11:22
18 листопада 2024 14:00
15 листопада 2024 11:32
15 листопада 2024 11:11
14 листопада 2024 11:08
13 листопада 2024 13:34